Τρίτη, 7 Ιουνίου 2016

Συμφωνία με... μικρές βελτιώσεις για το Ελληνικό

Το έργο θα ξεκινήσει από το Μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου και αναψυχής
Στοιχεία της έκθεσης της ομάδας έργου που είχε υποβληθεί στην κυβέρνηση στο
τέλος Μαρτίου υιοθετεί το περίφημο MoU (Μνημόνιο Συναντίληψης) που συνυπέγραψαν το ΤΑΙΠΕΔ και η ανάδοχος εταιρεία για το πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού. Βελτιώνει σε δευτερεύοντα σημεία τη σύμβαση την οποία υπέγραψε τον Νοέμβριο του 2014 η τότε διοίκηση του Ταμείου ενώ είναι δεδομένο ότι οι αλλαγές θα τεθούν και πάλι στην κρίση του ελεγκτικού συνεδρίου.

Η επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού δεν έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό της, με την κυβερνητική εκπρόσωπο, Όλγα Γεροβασίλη, να δηλώνει λίγες ώρες πριν την υπογραφή του MoU μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Lamda Development ότι θα ακολουθήσουν διαπραγματεύσεις μέχρι την τελική υπογραφή της συμφωνίας, στα μέσα του Νοεμβρίου.

Να σημειωθεί ότι ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος είχε δηλώσει την Άνοιξη στη Βουλή ότι η σύμβαση παραχώρησης για το Ελληνικό θα κατατεθεί προς ψήφιση το Νοέμβριο.

Να σημειώσουμε πως ακόμα δεν έχει γίνε γνωστό το χρονοδιάγραμμα για την επικύρωση της αναθεωρημένης σύμβασης από τη Βουλή σε σχέση με το προεδρικό διάταγμα για την πολεοδόμηση της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων.

Πως εκτιμά τη συμφωνία η κυβέρνηση

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, από την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης το συνολικό όφελος του δημοσίου από τη παραχώρηση του ακινήτου ανέρχεται πλέον στα 915 εκ. (τίμημα) + 1,5 δισ. (δημόσια έργα), ξεπερνώντας στο σύνολό του, τα 2,4 δισ. ευρώ.

Ακόμα, οι ίδιες πηγές εκτιμούν ως ακόμα σημαντικότερο ότι το έργο θα ξεκινήσει από το Μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου και αναψυχής.

Η νέα συμφωνία εξασφαλίζει ότι «στη πρώτη πενταετία οι πολίτες της Αττικής θα μπορούν να απολαμβάνουν το Πάρκο του Ελληνικού».

Στο συσχετισμό μεταξύ πρασίνου και οικοδομήσιμης γης, «με την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης ανατρέπεται πλήρως. Η οικοδομήσιμη γη μειώνεται από τα 3.600.000 τ.μ. στα 2.700.000 τ.μ. , ενώ οι συνολικοί χώροι πρασίνου ανέρχονται στα 2.900.000 τ.μ.

Από τα 2.900.000 τ.μ. πρασίνου, που προσεγγίσει σε ποσοστό το 50% της συνολικής επιφάνειας παραχώρησης, τα 2.000.000 τ.μ. θα είναι ενιαίο και ανεμπόδιστης πρόσβασης Πάρκο, επιπλέον 300.000 τ.μ. εφαπτόμενα στο ενιαίο Πάρκο, χώρος που είτε θα επεκταθεί το πάρκο είτε θα μεταφερθούν δημόσιες χρήσεις κτιρίων από το υπόλοιπο λεκανοπέδιο με σκοπό να δημιουργηθούν αντίστοιχου εμβαδού πνεύμονες πρασίνου σε κατοικημένες περιοχές του κέντρου. Και τα υπόλοιπα 600.000 τ.μ. άθροισμα πράσινων τμημάτων σε όλη την έκταση».

«Έργο ορόσημο»

«Η σημερινή (σ.σ. 7/6/16) συμφωνία, που συγκεκριμενοποιεί βασικές σχεδιαστικές προδιαγραφές και οικονομικές παραμέτρους του έργου, αποτελεί ορόσημο, καθώς δίνει το έναυσμα να επιταχυνθούν οι διαδικασίες έναρξης του έργου, που θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση, που θα πραγματοποιείται τα επόμενα χρόνια σε ολόκληρη την Ευρώπη», σημειώνει η Lamda Development.

«Η αξιοποίηση αναμένεται να έχει μια εμπροσθοβαρή θετική επίπτωση στην καταπολέμηση της ανεργίας με τη δημιουργία 10.000 άμεσων θέσεων εργασίας και στην αναζωπύρωση του κατασκευαστικού τομέα, που τόσο έχει πληγεί από την παρατεταμένη κρίση. Σε πλήρη ανάπτυξη το Έργο αναμένεται να απασχολεί περίπου 70.000 άτομα πολλών επαγγελματικών ειδικοτήτων», προσθέτει μεταξύ άλλων η ανάδοχος εταιρεία.

Έργα που δεσμεύεται ότι θα υλοποιήσει ο επενδυτής

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές:

Aνοιχτοί χώροι του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής
Πρωτεύουσες συγκοινωνιακές υποδομές και εγκαταστάσεις
Κύριες εγκαταστάσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας
Κέντρο διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμό μεταφόρτωσης απορριμμάτων και χώρο μεταφόρτωσης/ προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων στο Ακίνητο για τη διαχείριση απορριμμάτων αποκλειστικά και μόνο του ακινήτου.
Απαιτούμενα λιμενικά έργα
Παράκαμψη και υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφόρος Ποσειδώνος, εφόσον εγκριθεί
Έργα ανασύστασης/ διευθέτησης ρεμάτων
Εκτεταμένο Δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων εκτιμώμενου μήκους περίπου πενήντα (50) χιλιομέτρων
Ανάληψη του 50% του κόστους μελέτης και κατασκευής κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμού μεταμόρφωσης απορριμμάτων και χώρου μεταφόρτωσης/ προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων σε περιοχή εκτός του ακινήτου υπό προϋποθέσεις
Ενίσχυση συνδεσιμότητας μέσων σταθερής τροχιάς
Υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους πολιτιστικών και αθλητικών χρήσεων εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου
Αναπαλαίωση, λειτουργία και ανάδειξη των διατηρητέων κτηρίων εντός του ακινήτου
Δημιουργία χώρων στέγασης των σωματείων ΑΜΕΑ εντός του Ακινήτου με αντίστοιχες των σημερινών προδιαγραφές
Ανάπλαση/ αναβάθμιση παραλίας 1 χλμ περίπου
Ακόμα:

Η επένδυση θα ολοκληρωθεί σε συντομότερο χρόνο.
Το 80% των επενδύσεων θα γίνει στα 12 χρόνια έναντι των 15 που προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση.
Προσδιορίζεται ότι ένα μεγάλο μέρος των επενδύσεων θα αφορά έργα υποδομής και ότι αυτά τα έργα θα γίνουν την πρώτη πενταετία, πρόβλεψη που δεν υπήρχε στην αρχική σύμβαση.
Ειδικά ως προς το Μητροπολιτικό Πάρκο Πρασίνου και Αναψυχής συμφωνήθηκε ότι η ολοκλήρωσή του αποτελεί χρονικά επενδυτική προτεραιότητα.
Κάθε αυτοτελές τμήμα του που ολοκληρώνεται εντός των πρώτων 5 ετών θα τίθεται στη διάθεση των πολιτών.
Η καταβολή του τιμήματος θα γίνει σε συντομότερο χρόνο.
Το 51% του συνολικού ονομαστικού Τιμήματος Αγοράς Μετοχών θα καταβληθεί έως το 2018. Προβλεπόταν η καταβολή έως το 2022.
Ο Επενδυτής αναλαμβάνει την υποχρέωση να καλύψει τη συντήρηση και την ασφάλεια του Μητροπολιτικού Πάρκου Πράσινου και Αναψυχής.
Χαρακτήρας επένδυσης

Μητροπολιτικό ενιαίο Πάρκο Πράσινου και Αναψυχής 2.000.000 τμ. κοινόχρηστο και με ελεύθερη πρόσβαση σε όλους και με συγκοινωνιακή σύνδεση με τις γύρω περιοχές και την παραλία.
Επιπλέον χώροι πρασίνου και κοινωφελών χρήσεων 600.000 τμ.
300.000 τ.μ. για κοινωφελή χρήση και κοινωνική ανταποδοτικότητα ( π.χ. για μεταφορά στο ακίνητο του Ελληνικού εγκαταστάσεων κοινωφελών χρήσεων από όμορες περιοχές και περιοχές του λεκανοπεδίου ώστε στη θέση τους να δημιουργηθούν πνεύμονες πρασίνου).
Μεγάλο δίκτυο πεζοδρόμων, ποδηλατοδρόμων μήκους τουλάχιστον 50χιλιομέτρων, συνδεσιμότητα μέτρων σταθερής τροχιάς , εσωτερική γραμμή Τραμ.
Τουλάχιστον 1 χιλιόμετρο ανοικτού απολύτως αδόμητου μετώπου παραλίας προς όλους, διευκολύνοντας τις εξόδους του πάρκου προς τη θάλασσα. Έτσι εξασφαλίζεται η συνέχεια του Πάρκου προς τη θάλασσα.
Παραμονή του υφιστάμενου σήμερα Εθνικού Αθλητικού Κέντρου Νεότητας Αγίου Κοσμά. Σε αντίθεση με τη προηγούμενη συμφωνία, τώρα το κέντρο παραμένει σε λειτουργία μαζί με τις ομοσπονδίες των αθλητών, μέχρι την μετεγκατάστασή τους σε αντίστοιχες νέες εγκαταστάσεις μέσα στο χώρο του Έργου
Εξασφάλιση της κατασκευής χώρων στέγασης των σωματείων ΑΜΕΑ εντός του Ακινήτου, με αντίστοιχες των σημερινών προδιαγραφές
Μείωση του συντελεστή κάλυψης και ιδιαίτερα στην παραλία. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση μπορεί να ανέλθει σε 3.600.000 τ.μ., ωστόσο ο Επενδυτής δεσμεύεται ότι η συνολική δόμηση δεν θα υπερβεί τα 2.700.000τ.μ., στα οποία συμπεριλαμβάνονται και περίπου 60.000 τ.μ. υφιστάμενων διατηρητέων κτηρίων (3 υπόστεγα Πολεμικής Αεροπορίας, κτήριο Ανατολικού Αεροδρομίου Αθηνών κτλ).
Τέλος, ο επενδυτής αναλαμβάνει τη συμμετοχή του με ποσοστό έως και 50%, στη μελέτη και κατασκευή κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων και χώρου μεταφόρτωσης / προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων σε περιοχή εκτός του Ακινήτου.

Αντιδρά η ΛΑ.Ε.

«Για ένα ακόμη άλμα, όχι βήμα, στο μνημονιακό κατήφορό της» κατηγορεί την κυβέρνηση η Λαϊκή Ενότητα σημειώνοντας ότι η υπογραφή της κυβέρνησης «ακυρώνει μια ακόμη δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ όσο και του ίδιου του Αλ. Τσίπρα, ο οποίος επανειλημμένα, και με επιτόπιες παρουσίες του, είχε δηλώσει πως θα υπερασπιστεί αυτό το χώρο».

Η ιδιωτικοποίηση του πρώην αεροδρομίου, «στην ουσία, καταστρέφει, με την προβλεπόμενη δημιουργία μιας ''περίκλειστης ιδιωτικής πόλης'' τη δυνατότητα των κατοίκων του λεκανοπέδιου να έχουν ένα μεγάλο χώρο αναψυχής, άθλησης και πολιτισμού αλλά και τη δυνατότητα ανάπτυξης του νότιου τομέα της πόλης με τρόπο που να μην καταστρέφει τις τοπικές αγορές», τονίζει η ΛΑ.Ε..

«Η ανάγκη διακοπής αυτού του κατήφορου είναι προφανής. Οι μνημονιακές πολιτικές πρέπει να ανατραπούν πριν ξεπουληθεί τελείως η δημόσια περιουσία», καταλήγει.

Πηγή; http://www.efsyn.gr/