Με τις καλοκαιρινές διακοπές να αρχίζουν να αποτελούν για τους περισσότερους μία ανάμνηση, για
την νέα κυβέρνηση όμως, ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Στο πεδίο των μεγάλων έργων της χώρας, στο Υπουργείο Υποδομών, στο Υπουργείο Επενδύσεων και στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, πολλά είναι εκείνα τα project που τρέχουν, ταυτόχρονα.
Η επένδυση στο Ελληνικό, η Γραμμή 4 του Μετρό, ο ΒΟΑΚ, η ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης κ.α. Αναζητούν επειγόντως κατευθύνσεις, ούτως ώστε να τρέξουν οι επενδύσεις σε αυτά για να κινηθεί η ελληνική οικονομία. Το «επενδυτικό σοκ» είναι ένα μέτρο όπου βάζοντας μπροστά πολλά μεγάλα έργα, δημιουργείς ένα περιβάλλον ευφορίας και εμπιστοσύνης στις αγορές.
Σήμερα, εδώ στο ypodomes, θα δούμε την πορεία των 10 μεγαλύτερων επενδυτικών σχεδίων για μεγάλα έργα τα οποία υπόσχονται ανάπτυξη και νέες θέσεις εργασίας. Για να τα δούμε:
ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
Με το ΚΑΣ να τροποποιεί την απόφαση του, την δηλωμένη συμμετοχή κολοσσών στο Καζίνο, τις ΚΥΑ να δημοσιεύονται, η όλη επένδυση δείχνει να είναι σε πλήρη κινητοποίηση. Άλλωστε η κυβέρνηση έχει θέσει ως Νο1 προτεραιότητα την εκκίνηση αυτού του εμβληματικού έργου που υπόσχεται να λειτουργήσει ως ατμομηχανή για την εγχώρια οικονομία.
Αν συνεχιστούν οι ρυθμοί αυτοί, τότε υπάρχει αισιοδοξία για να δούμε τις πρώτες μπουλντόζες να μπαίνουν στο χώρο του Ελληνικού. Αυτό θα σημάνει την έναρξη της Α`φάσης της επένδυσης των 8 δισ.ευρώ.
ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΗ 4 ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ
Δύο χρόνια έχει κλείσει ο διαγωνισμός και έχουμε φτάσει στην τελική του φάση. Αν δεν υπάρξει κάποια αρνητική εξέλιξη με την προσφυγή που έχει κατατεθεί στο ΣτΕ, τότε τα σχήματα που επικεφαλείς είναι ΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ θα κληθούν σύντομα για το άνοιγμα των προσφορών. Το έργο κόστους 1,8δισ.ευρώ (ποσό με ΦΠΑ) είναι το μεγαλύτερο αυτοτελές δημόσιο έργο όλων των εποχών. Οι υπογραφές αναμένονται να πέσουν μέχρι το καλοκαίρι του 2020.
ΒΟΑΚ
Εδώ αποτελεί ερωτηματικό αν θα συνεχίσει ο ίδιος διαγωνισμός ή αν θα έχουμε έναν νέο που θα αντικαταστήσει την τριπλή σημερινή διαδικασία. Πάντως μέχρι σήμερα οι 5 συμμετέχοντες στο έργο παραχώρησης (Χανιά-Χερσόνησος) και άλλοι 5 στο ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη) έχουν προκριθεί. Πρόκειται για έργο με κόστος που αγγίζει το 1,5δισ.ευρώ. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα πρόκειται για το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη, που θα ξεπερνά και εκείνο του Αεροδρομίου στο Καστέλι. Δεν περιμένουμε να ξεκινήσει (ανεξάρτητα με την όποια απόφαση) πριν το 2021.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΑΤΤΙΚΗΣ-ΚΡΗΤΗΣ
Εδώ έχουμε 4 μνηστήρες όπου υπέβαλαν προσφορές για 4 διαφορετικά έργα (κυρίως προμήθεια). Όπως όλα δείχνουν πάμε για τις υπογραφές σε σύντομο χρονικό διάστημα. Πρόκειται για έργο που το κόστος του αγγίζει το 1δισ.ευρώ. Μεγάλος στόχος είναι να προχωρήσει η υπογραφή των συμβάσεων πριν το τέλος του έτους και να τηρηθεί το πολύ απαιτητικό χρονοδιάγραμμα. Εδώ έχουμε να κρέμεται και την δαμόκλειο σπάθη της ΕΕ που ζητά να κλείσουν τα εργοστάσια (με καύσιμη ύλη το πετρέλαιο) στην Κρήτη. Να θυμίσουμε ότι τουλάχιστον μέχρι το 2020 θα λειτουργήσει η μικρή διασύνδεση Πελοποννήσου-Κρήτης που θα δώσει σημαντικές ανάσες. Στο σύνολό τους οι συνδέσεις αυτές θα βοηθήσουν στη μείωση κατά 600εκατ.ευρώ του σημερινού κόστους από τη λειτουργία αυτών των εργοστασίων.
ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ ΖΕΥΞΗ ΣΑΛΑΜΙΝΑ-ΑΤΤΙΚΗΣ
Εδώ ο διαγωνισμός που τρέχει από το 2017 είναι σε μία καλή φάση όπου ολοκληρώνεται η ΜΠΕ. Θα ακολουθήσει η Β`φάση με την κατάθεση τεχνικών και οικονομικών προσφορών. Αν όλα κυλήσουν ομαλά, μέσα στο 2020 θα υπογραφεί η σχετική σύμβαση παραχώρησης. Η επένδυση εκτιμάται ότι κυμαίνεται περίπου στα 400εκατ.ευρώ.
ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ Ε65 (ΤΜΗΜΑ ΤΡΙΚΑΛΑ-ΕΓΝΑΤΙΑ)
Με το μεσαίο τμήμα να λειτουργεί (Ξυνιάδα-Τρίκαλα), το νότιο (Λαμία-Ξυνιάδα) να κατασκευάζεται, μένει μία εκρεμμότητα. Η κατασκευή και του βόρειου τμήματος από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία, θα σημάνει και την ολοκλήρωση όλου του άξονα. Οι συζητήσεις με την ΕΤΕπ είναι προχωρημένες και είμαστε σε αναμονή για την έγκριση χρηματοδότησης. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε 400εκατ.ευρώ. Τα έργα εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά αναμένεται να εκκινήσουν μέσα στο 2020.
ΟΔΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑ-ΠΥΛΟΣ-ΜΕΘΩΝΗ
Ο διαγωνισμός για το έργο-ΣΔΙΤ προχωρά και μάλιστα είχαμε τη συμμετοχή 4 σχημάτων. Τώρα όταν περιμένουμε να περάσουμε στη Β`φάση που θα σημάνει την κατάθεση τεχνικών και οικονομικών προσφορών. Το έργο έχει κόστος 250εκατ.ευρώ και αφορά οδικό άξονα ταχείας κυκλοφορίας που θα ενώσει την Καλαμάτα με την Πύλο και την Μεθώνη και θα εκτοξεύσει ακόμα περισσότερο το τουριστικό ρεύμα. Είμαστε στην αρχή του διαγωνισμού οπότε το 2020 φαίνεται ως δύσκολος στόχος για να ξεκινήσει το έργο.
ΝΕΟΣ ΠΡΟΒΛΗΤΑΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ ΛΙΜΕΝΑ ΠΕΙΡΑΙΑ
Προχωρά ο διαγωνισμός για την επέκταση του προβλήτα κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά. Αυτό σημαίνει ότι στο επόμενο διάστημα περιμένουμε την κατάθεση των προσφορών για αυτό το έργο των 170εκατ.ευρώ (ποσό με ΦΠΑ). Τουλάχιστον 4 σχημάτα το διεκδικούν και πρόκειται για ένα ιδιωτικό έργο (βλέπε COSCO-ΟΛΠ) με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Αν δεν έχουμε άλλα «παρατράγουδα» τότε τα έργα αναμένεται να εκκινήσουν μέσα στο 2020.
ΕΡΓΟΛΑΒΙΑ-ΣΚΟΥΠΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΑΜΒΡΑΚΙΑΣ ΟΔΟΥ
Ο διαγωνισμός ξεκίνησε πέρυσι το καλοκαίρι και έχει κόστος 150εκατ.ευρώ. Έχει μπλοκάρει λόγω ΣτΕ και ανάλογα με την εξέλιξη του θα έχουμε και τη συνέχεια. Σε κάθε περίπτωση περιμένουμε ότι το 2020 το έργο θα έχει ξεκινήσει.
Πηγη: https://ypodomes.com Νίκος Καραγιάννης